PROGRAMMA
Een Nocturne, filmvertoningen, een publieke dissectie, lezingen en debat,… de dialoog tussen kunst en wetenschap zet zich verder in het rijk gevulde programma van Post Mortem.
Elke donderdag om 14u:
'Over mijn lijk'
een performance van en door Marc Cosyns over ‘gerechtelijkheid’
UGent, Rommelaere Instituut
deelnemers kunnen de tentoonstelling vanaf 13u bezoeken en tot een uur na het eind van de performance
Dinsdag 20 oktober 2015 om 19u30:
Filmvertoning Cells
UGent, Rommelaere Instituut
een beklijvende documentaire over de Nederlands-Belgische kunstenaar Martin Uit den Bogaard Uit den Bogaard wil tonen dat er leven zit in de dood. De dood is niets anders dan een transformatie. Martin is als bio-kunstenaar op zoek naar een nieuw lichaamsdeel voor zijn werk. Ondertussen worstelt hij met het verkrijgen van de rechten op zijn eigen lichaam na zijn dood. Nabespreking gemodereerd door Prof dr. Johan Braeckman, in aanwezigheid van de regisseur Wil Mathijs en de kunstenaar zelf.
Donderdag 22 oktober 2015 om 19u30:
Lezing 'A treasure or an embarrassment? How to handle human remains in museum collections'
door dr. Marika Hedin,
directeur van het Gustavianum Museum van de Universiteit Uppsala
UGent, Rommelaere Instituut
De Universiteit Uppsala bevat één van de oudst bewaarde anatomische theaters in Europa. Dr. Hedin brengt een verhaal over ethische codes in musea betreffende het omgaan met specimens van menselijke oorsprong.
"Most cultural history museums have human remains in their collections, as archaeologists often find their most valuable objects in graves. One example is the Egyptian collections around the world, almost all of them containing the mummified remains of one or several persons. Add to that the 19th-century ethnographic fascination with questions of culture and race. This led to collecting human remains from around the world, often by digging up graves of so-called "primitive cultures" and bringing the finds back to Europe or the U.S. to be used for teaching and exhibiting. For university museums, there are additional sources. Their collections often contain more recent human remains, as a result of the development of the teaching of anatomy around the turn of the last century, as well as recent advances in medicine.
Today, there are ethical questions to be asked of museums on how to handle these collections. How did they get in to the museum in the first place? How have they been used? How are they used today? Should they be exhibited? Can we do research on these collections? Are they even ours to keep?
In this talk, I will discuss the principled questions that museums are dealing with on questions of human remains, and talk about how Uppsala university has decided to move forward, balancing ethics and science."
Inleidend vertoning van ‘Liminality’, film van Valentina Lari over de collectie geneeskunde in Toulouse. (lezing in het Engels)
de toekomst van anatomische collecties is een bekommernis van zowel medici als kunstenaars. Dit academisch erfgoed lijkt immers gedoemd te verdwijnen door moderne media voor anatomisch onderzoek en onderwijs. Deze kortfilm, gefilmd in het Anatomiemuseum van Toulouse, vloeide voort uit een kunst-wetenschapsproject en belicht hoe waardevol deze collecties vandaag nog kunnen zijn.
Co-productie door Valentina Lari
en Laurence Talairach-Vielmas
Dinsdag 27 oktober 2015 om 19u30:
Lezing 'Vesalius aan de bakermat van en zijn rol in de wetenschappelijke revolutie'
door professor dr. Geert Vanpaemel
UGent, Rommelaere Instituut
Prof Vanpaemel (KULeuven) is de voorzitter van de Commissie Academisch Erfgoed Vlaanderen en is de expert in Vlaanderen in de Belgische geschiedenis van de anatomie. Hij was vorig jaar curator van de tentoonstelling 'Vesalius - Het lichaam in beeld' in het Museum M in Leuven.
Donderdag 29 oktober 2015 om 19u30:
Lezing 'Forensische Geneeskunde in het Rommelaere van 1905 tot 2015'
door professor dr. Michel Piette
UGent, Rommelaere Instituut
Prof Piette is het voormalig diensthoofd en wetsdokter van
het Forensisch Instituut van de Universiteit Gent.
Zaterdag 31 oktober 2015 van 18u-24u:
Nocturne
'Night of the Horror'
KASKcinema (in samenwerking met Film-Plateau en UGent)
Godshuizenlaan 4, 9000 Gent
Naar aanleiding van de Post Mortem tentoonstelling staat de traditionele Night of the Horror van KASKcinema dit jaar in het teken van het lichaam: ons lichaam als iets vreemd, iets vies, iets pijnlijk, iets heilig, iets dat leeft, maar ook moet afsterven.
We kijken om 19u naar de film “Videodrome” (David Cronenberg, 1983, 87’), om 21u naar “Cannibal Holocaust” (Ruggero Deodato, 1980, 95’) en trekken daarna naar de plaats waar het dode lichaam al eens heen gaat: de autopsiezaal.
Tickets kosten €5 / €3 per film of €8 / €5 voor beide films. Reserveren via www.kaskcinema.be.
Vertoning pilot 'Fabrica Vitae' om 20u
UGent, Rommelaere Instituut
De documentaire-trailer ‘Fabrica Vitae’ toont hedendaagse en vernieuwende kunstenaars en wetenschappers die praten over hun werk, over hoe ze het lichaam nu benaderen en hoe ze de toekomst van de mensheid en het menselijk lichaam zien. Welke taboes leven nog, op welke grenzen stuiten kunstenaars en wetenschappers in het licht van de vooruitgang? Onder andere Gunther Von Hagens, Angelina Whalley, Stelarc, Koen Engelborghs en Dino Valls geven ons een unieke inkijk in ons lichaam en in een hermetische maar boeiende wereld waar de dood en het leven zorgen voor een passioneel verhaal. Net zoals de spiermannen in Vesalius ’Fabrica’, vormt de dissectie van deze vernieuwende geesten, de ruggengraat voor deze documentaire.
Realisatie: Sofie hanegreefs en Jelle janssens (Anderewereldfilms)
Interviews: Pascale Pollier
Performance door Pelagie-may Green om 21u en 23u
'The Beauty of Sadness'
UGent, Rommelaere Instituut
"I think, that if I touched the earth,
It would crumble;
It is so sad and beautiful,
So tremulously like a dream."
Dylan Thomas
I am the completely soaked Caitlin Thomas, Dylan Thomas’ wife, who dances her story of her love and rejection. I creep around the boathouse and find the pulse of life in the heartbeat of the earth. The veins of the heart flood and empty incessantly, the sound of heavy rain and the throb of the heartbeat imbue the darkened space with a mystical revelry.
The Prologue, that was written at the end of Dylan Thomas' life, is, in a way, his epilogue, his epitaph and cleverly sums up and captures the spirit of his life’s work. It contains the forces that drove all his poetry, from self-conscious genius afraid of his own ignorance to the carefree extravert worshiping the joy of nonsensical life and the praise of the personal god of natural forces that he believed in.
Performance door Mara Haseltine om 23u30
'Ghosts of the Zombie Sea'
UGent, Rommelaere Instituut
Live Performance by the artist with sculptures and was especially created and preformed for the first time for the “Post Mortem” exhibit and addresses the fact that our beautiful ocean is currently dying due to anthropogenic causes yet simultaneously reaffirms it’s ability to regenerate life in the future.
Dinsdag 3 november 2015 om 19u30:
Lezing ‘Colliding Worlds, how cutting-edge science is redefining contemporary art’
door prof. em. Arthur I. Miller
UGent, Rommelaere Instituut
Miller is een gerenommeerd Brits fysicus en wetenschapsfilosoof. "There is a quiet revolution going on in the world of art, a new avant-garde pushing the boundaries farther than ever before... These are artists who work together with scientists to make extraordinary creations that may well change the world as we know it."
(lezing in het Engels)
Donderdag 5 november om 20u30:
KASKlezing Simon Pummell
KASK, KASKcinema
De animatiekunstenaar geeft een geïllustreerde lezing over zijn installatie ‘Atlas for animate bodies’, die op dat moment te zien zal zijn in de tentoonstelling in de Cirque.
Atlas for animate bodies - Volume One
Röntgenstralen, medische scans en routine screenings op luchthavens maken onze lichamen transparent: we bewegen als levende anatomiën doorheen deze wereld. Atlas for Animate Bodies - combineert digitale animatie procédé’s met traditionele figuurtekeningen om tot een nieuwe atlas van het menselijk lichaam te komen. Elk volume van de Atlas omvat een reeks digitale animaties en een hand-gemaakt boek met aquarellen die aan de basis liggen van de bewegende beelden.
Op 5 November zal Simon Pummell een geïllustreerde lezing geven over zijn project in de KASK cinema.
Een presentatie van Cœur Volant, platform voor het geanimeerde beeld.
Dinsdag 10 november 2015 om 19u30
Debat ‘Vesalius en de queeste naar zijn graf’
UGent, Rommelaere Instituut
Een debat met experts terzake: dr. Theodoor Goddeeris, prof. em. Omer Steeno en dr. Maurits Biesbrouck.
Gemodereerd door Theo Dirix, Belgisch consul in Kopenhagen en schrijver van het boek 'In search of Andreas Vesalius. The quest for the lost grave'.
Donderdag 12 november - 20u
KASKlezing, publieke dissectie in de vergelijkende morfologie van menselijke en dierlijke hersenen door prof. dr. Katharina D’Herde (Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen) en prof. dr. Paul Simoens (Faculteit Diergeneeskunde)
KASK, Cirque
Ingeleid door Chantal en Pascale Pollier, medisch kunstenaars en curatoren van ‘Fabrica Vitae’, over de medische wetenschap als inspiratiebron voor hedendaagse kunst.
Wegens grote belangstelling, gelieve te reserveren via onderstaande link.
Dinsdag 17 november 2015 om 19u30:
Lezing dr. Lore Colaert
UGent, Rommelaere Instituut
Dr. Colaert doctoreerde aan de vakgroep Geschiedenis (UGent) met een verhandeling over de massagraven in Spanje uit de Spaanse Burgeroorlog, getiteld: ‘De zwarte gaten van de democratie. Graven naar de verzwegen trauma’s van burgeroorlog en dictatuur in Spanje (1936-1975).’
Donderdag 19 november 2015 om 20u:
KASKlezing 'The Corpse that could not lie: art and the Forensic Body’
door Eleanor Crook
KASK, Cirque
Britse beeldend kunstenares, medecurator ‘Fabrica Vitae’ en docente aan o.a. de Royal College of Art en aan de Camberwell School of Art.
Eleanor heeft een expertise opgebouwd in de restauratie van wassen anatomische modellen.
zondag 22 november 2015 om 10u30
Dag van de wetenschap,
Lezing Dood of levend? De Belgische anatomie in het spoor van de Nederlandse doodskunstenaars
door Veronique Deblon (doctoraatstudente KULeuven) i.s.m. het STAM
STAM
In een grote glazen bokaal gevuld met sterk water, drijft het bovenlichaam en de hand van een vrouw. De anatoom Adolphe Burggraeve (1806-1902) prepareerde haar lichaam volgens een nieuwe methode, waardoor het lijkt alsof ze rustig slaapt en niet langer dood is. Sinds de negentiende eeuw is dit preparaat een van de publiekslievelingen in het anatomische museum van de universiteit Gent. Vandaag wordt ze opnieuw in de schijnwerpers geplaatst tijdens de tentoonstelling 'Post Mortem'. De preparaten van Burggraeve demonstreren de invloed van de Nederlandse anatomische traditie op het anatomisch onderzoek en de preparatietechnieken. Ook de universitaire museumcollecties zouden er zonder het 'Verenigd Koninkrijk der Nederlanden' anders hebben uitgezien. Veronique Deblon, doctoraatsstudent aan de KU Leuven verduidelijkt!
zondag 20 december
Finissage
'Moore Bacon!' om 16u
LOD Studio (Bijlokekaai 3, 9000 Gent)
Toegang gratis
voorstelling van Bosse Provoost en Kobe Chielens, die dit jaar beiden afstuderen als Master Drama aan KASK Gent. Ze werkten al vaker samen en maken nu als duo beeldende en fysieke voorstellingen.
'Moore Bacon!' is een voortzetting van een onderzoek naar het fragmenteren van een lichaam met licht dat werd aangezet in Wezend leven (2014), een vorig project.
Voor het maken van deze voorstelling resideerden ze o.m. bij KC Buda (Kortrijk) en De Werf (Brugge), waar ze 20 november in première gingen.
De voorstelling wordt nu voor het eerst in Gent getoond.
De plaatsen zijn beperkt,
VOLZET
Voor wie deze performance niet kan bijwonen zijn er nog bijkomende data:
21 en 22 december - 20:30
€7 (+26), €5 (-26, studenten, +65, werkzoekenden),
€3 (KASK Drama)
reservatie via moorebaconreservatie@gmail.com
Performance door Bryan W. Green: dichter, beeldhouwer, moodist om 17u
UGent, Rommelaere Instituut
Toegang inbegrepen in inkomprijs tentoonstelling
“Moodism is the playing, to exhaustion, of
no game in particular. Moodism is the Art or Science of
escaping from self imposed misery.”
(Engelstalig)
Vesalius op de autopsietafel?' om 18u30
KASK, Cirque (Louis Pasteurlaan 2, 9000 Gent)
Toegang gratis
Marc Cosyns brengt nu ook een performance in het ‘anatomische theater’ van het KASK
en neemt u mee naar het jaar 1536.
U wordt nadien uitgenodigd de familie te volgen....
De plaatsen zijn beperkt,